اعلان عمومى‏، سند شماره ۴۰؛ سفرهاى ناصرالدين‏‌شاه به قم

[شعبان ۱۳۱۰]
اعلان عمومی
چندماه است كه همه‌روزه به‌توسط دليجانهای‏ (در متن اصلی: دلیژانس‌ها) بسيار ممتاز، از قرار تفصيل ذيل، مسافرين بين دارالخلافه تهران و قم حمل‏‌ونقل می‏‌شود، چنان‏كه اسباب رضای عامه گرديده است.
هر روز يك ساعت از روز گذشته، يك دليجان از مركز دارالخلافه كه در كاروانسرای حاجی ابوالفتح در خيابان دروازه دولاب است حركت می‏نمايد و يكی از قم و در همان روز، نصفی از راه را الی مهمانخانه قلعه محمدعلیخان طی می‏‌كند و صبح روز بعد، يك ساعت از روز گذشته، هركدام به‌‏طرف مقصد خود حركت می‏كنند. در اين دليجانها جای مردانه و زنانه علی‏حده ساخته شده، مسافرينی كه شب در مهمانخانه قلعه توقف می‏‌نمايند، تمام لوازم و اسباب آسايش آنها از غذا و غيره مهيا است و در عهده يك نفر مسلمان متدّين است.
قيمت بليط برای هر نفری به جهت مسافرت از تهران به قم يا از قم به تهران بيست و پنج قران است و اطفالی كه كمتر از دوازده سال داشته باشند، بايد نصف اين مبلغ را بدهند.
هر مسافر می‏تواند به‏‌قدر پنج من تبريز اسباب و لوازم سفر همراه خود داشته باشد، به ملاحظه اين‏كه دست‌ه‏اى بخواهند بالاتفاق حركت كنند، ممكن است كه قبل از وقت بليت به جهت روز معينی خريداری نمايند ولى محض اين‏كه اغتشاشى واقع نشود، بليتى كه ابتياع شده براى همان روز معين به كار است.
فروش بليت هميشه در سرای حاجی ابوالفتح در تهران و در مهمانخانه قلعه‏ محمدعلیخان و در مهمانخانه قم خواهد بود.
سند شماره ۴۰، سفرهاى ناصرالدين‏‌شاه به قم، متن، ص: ۳۱۶

اشتراک گذاری:

به اشتراک گذاری بر روی print
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)