به بهانه درگذشت پزشک شریف قم شادروان دکتر تقی رزاقی

دکتر تقی رزاقی خاطره بسیاری از مرم این شهر است، او را به حق باید از مفاخر این شهر دانست و بابت تلاش‌هایش در راه مبارزه با بیماری‌های واگیرداری که گریبانگیر مردم شهر و مناطق دیگر بوده ستود. سال‌هایی که کشور درگیر بیماری‌های چون سل و دیفتری و وبا بوده؛ در قالب تشکلی به نام “طب پیشگیری” که ایجاد شده بوده؛ به خدمت در روستاهای مختلف پرداخته و همچنین مسئولیت طب پیشگیری شهرهای “حدفاصل الیگودرز تا کاشان” را در آن زمان برعهده داشته است. ایشان در سال ۱۳۱۳ در قم به دنیا آمد و پس از کسب دیپلم از دبیرستان حکیم نظامی به تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه اصفهان پرداخت و از افراد ممتاز و نفر اول دانشگاه بود. ایشان نیز جزو افرادی بود که در زمانی که کشور در وضعیت حاد و وخیم محاصره بیماری‌های مذکور بوده از فرصت بورسیه خارج از کشور خودداری می‌کند و در خصوص انصراف از این فرصت تحصیلی در جمله‌ای چنین نقل می‌کند که: «من و همه کسانی که ماندیم اعتقاد داشتیم که این پولی که برای کمک هزینه تحصیلی به ما داده بودند برای مردم و حق‌الناس بود و باید در قبال آن خدمت می‌کردیم.»

ایشان همچنین در مصاحبه با “خبرگزاری مهر” از سال‌های سخت وبا چنین می‌گوید که «سال ۴۵ اپیدمی وبا شدت گرفته بود و ما را برای مقابله با آن به مرز افغانستان فرستادند، شدت محرومیت به حدی بود که ما همانطور که برای بیماریابی روستا به روستا پیش می‌رفتیم از مرز ایران خارج شدیم و ناگهان یک وقت فهمیدیم که وارد خاک کشور افغانستان شده‌ایم.»
وی پیش از انقلاب ۴ سال مسئولیت مرکز بهداشت قم و مسئولیت درمان بیماران مسلول قم را برعهده داشته است و پس از انقلاب به سمت مدیریت بیمارستان کامکار منصوب می‌شود و پس از مدیریت دوساله بیمارستان کامکار، ترجیحش درمان بیماران مسلول شهر بوده و البته در کنار آن در “نظام پزشکی” هم شرکت کرده و بالاترین آرا را به دست آورده و مسئول نظام پزشکی قم شده است. دکتر رزاقی مانند بسیاری از پزشکان این شهر حق بزرگی بر گردن شهروندانی دارند که در سال‌های سخت گذشته، حافظ جان و همیار آنان بوده‌اند. پزشکان شریفی که همواره نامشان به نیکی یاد خواهد شد. یادشان را گرامی می‌داریم.
مهیار موسوی

اشتراک گذاری:

به اشتراک گذاری بر روی print
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)