دکتر ناصر کمالیان، پدر علم آسیب‌شناسی عصبی ایران
دکتر ناصر کمالیان، پدر علم آسیب‌شناسی عصبی ایران

ناصر کمالیان

دكتر ناصر كماليان استاد پيشكسوت رشته پاتولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران و موسس اغلب بخشهاي پاتولوژي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ،در سال 1310 در شهر قم بدنيا آمد.ايشان دوره تخصص پاتوبيولوژي را از دانشگاه تهران و دوره‌هاي انترني و رزيدنتي را در بيمارستان مموريال موريستون نيوجرسي گذراند. دكتر كماليان در شهريور 1380 بعد از 40 سال خدمت آموزشي، درماني و پژوهشي در دانشگاه علوم پزشكي تهران به افتخار بازنشستگي نائل آمد.
پدر دكتر كماليان بنگاه دار مسافرتي معتبر بود كه در حمل ونقل بين شهري فعاليت مي‌كرده است. مادرش خانه‌دار و داراي هنر خياطي منحصر به فردي بوده است كه به گفته استاد حق زيادي به گردن بچه‌هايش دارد.
دكتر كماليان از دوران كودكي خود چنين ياد مي‌كند:
پدرم كه علاقه زيادي به تحصيلات من داشت، مرا در سن 7 سالگي به دبستاني كاملا مذهبي فرستاد سپس دوره دبيرستان را در سال 1332 در دبيرستان حكيم نظامي قم به پايان رساندم. در خصوص جو آن‌زمان شهرستان قم،بايد گفت كه به عقيده مردم آنزمان تحصيلات جديد انسان را بي دين مي‌كند. ولي به طور اتفاقي محل كار پدر بنده مقابل مطب يك پزشك بود و در نهايت پدرم با ديدن احترام و وضعيت پزشك مرا براي ادامه تحصيل در رشته پزشكي ترغيب مي‌كرد.
دكتر ناصر كماليان از دوان تحصيل خود چنين ياد مي كند:
من شاگرد دوم امتحان نهايي دوره متوسطه آن دوره بودم و در كنكور پزشكي نيز رتبه ششم را اخذ كردم و پس از 5 سال دوره دانشكده را در سال 1337 به پايان رساندم. پس از آن براي خدمت نظام وظيفه رفتم كه اين دوره نيز به بخشودگي خورد. و از آنجا كه بنده جزو ده نفر اول پذيرفته شده در رشته پزشكي بودم به حكم دكتر جهانشاه صالح رئيس وقت دانشگاه تهران در خوابگاه اميرآباد ساكن شده و از بهترين تسهيلات نيز بهره‌مند شدم.
مرحوم دكتر سپهر (استاد تشريح) و مرحوم دكتر آرمين از اساتيد دكتر كماليان بوده اند.
دكتر ناصر كماليان پس از اخذ دوره هاي آناتومي و نوروپاتوبيولوژي از بيمارستان مموريال موريتسون در نيوجرسي با شركت در برد تخصصي به دليل گذراندن همزمان دو برد، جزو 50 نفر Elit انتخاب شد. ايشان در سال 1352 به كشور مراجعت نمود و در سمت دانشياري در دانشكده پزشكي تهران به كار خود ادامه داد. دكتر كماليان بخش پاتولوژي بيمارستان شريعتي را تاسيس كرد.

اشتراک گذاری:

به اشتراک گذاری بر روی print
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)