میل به جاودانگی

0

رویای ابدیت و ماندگاری حداقل یکبار در ذهن هر انسانی رسوخ کرده و لبخند بر لبانش نشانده است. خود را در قالب شخصیت‌های فراسویی دیده و داستان‌ها را در طول تاریخ از نسلی به نسل دیگر با خود حمل کرده، برای محقق ساختن این رویا فعالیت‌های متنوعی از او سر زده است. او کتاب نوشته، فیلم ساخته، اثر هنری پدید آورده، معماری کرده، درخت کاشته… تا مشهور شود، تا بماند. در این میان گاهی به شوخی، گاهی بدون توجه، گاهی بدون برنامه‌ریزی قبلی شروع به نوشتن یادگاری روی آثار مختلف کرده و به سادگی از کنار آن گذر کرده، غافل از آنکه از پس این اندیشه نیز رویا و میل به جاودانگی سرک می‌کشد.

کاروانسرای پاسنگان از یادگاری‌های دوران صفویه و از مجموعه ۹۹۹ کاروانسرای شاه عباسی است که در مسیر جاده ابریشم و در ۲۰ کیلومتری جاده قدیم قم- کاشان واقع شده است. اگر با دقت به دیوارهای این فضا توجه شود می‌توان یادگاری‌های مردمان روزگاران گذشته را بر آن دید. نوشتن نام و ثبت لحظه‌ی حضور در این مکان موجب شده تا مسافران این مسیر همیشه در بستر زمان جاودانه بمانند.

این سنتی‌ است که خوب یا بد، از پدران به پسران ارث رسیده است.

بتاریخ سیم شهر جمادی ال... حبیب الله شیرازی بعزم رفتن طهران وارد اینمکان شدم خدا را بحق علی جمیع مسافران...
بتاریخ سیم شهر جمادی ال… حبیب الله شیرازی بعزم رفتن طهران وارد اینمکان شدم خدا را بحق علی جمیع مسافران…
حاجی پنجعلی آجرخویی!... بطهران بعزم کاشان آمدیم...
حاجی پنجعلی آجرخویی!… بطهران بعزم کاشان آمدیم…
هشتم شهر جمادی الثانی به اتفاق چند نفر از مجاورینم وارد این مکان... علی اصغر ابن دستان لاقاجان ، معمار اصفهانی ...
هشتم شهر جمادی الثانی به اتفاق چند نفر از مجاورینم وارد این مکان… علی اصغر ابن دستان لاقاجان، معمار اصفهانی سنه ۱۲۴۶
نوشتم بر در دیوار خانه بماند از من مسکین نشانه/ سید هاشم ولد سید علی سنه 1222
نوشتم بر در دیوار خانه بماند از من مسکین نشانه/ سید هاشم ولد سید علی سنه ۱۳۲۲?

هرچند دیوارنویسی هم‌اکنون امری پسندیده محسوب نمی‌شود، چرا که به اثر تاریخی آسیب جدی وارد می‌کند اما باعث تاسف خواهد بود که این یادگاری‌های کهن از دست برود و کسی به آنها توجه ننماید؛ چرا که در زمان نگارش آنها دیوارنویس شخصی باسواد بوده است و اهل علم و ادب؛ از این رو دیوارنوشته‌ها حاوی گنجینه‌ی گران‏بهایی از اطلاعات اجتماعی، اخلاقی و حتی شرح‌حال‌نویسی است و می‌تواند روشن‌کننده‌ی قسمت‌های تاریک تاریخ باشد. این میراث جزو میراث ناپایدار محسوب می‌شوند و در معرض از بین رفتن قرار دارند، لذا تلاش در جهت نگهداری و ماندگاری‌شان امری لازم به نظر می‌رسد.

سوسن بیات

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.