تصویری به نام قم که مربوط به قم نیست

0

بارها این تصویر را دیده‌ایم ، تصویری که به فردی به نام آلن کلر – کوربین نسبت می‌دهند که در سال ۱۳۵۶ در قم ثبت نموده است و هر از گاهی در برخی رخدادهای اجتماعی به خصوص مسایل مربوط به حجاب به عنوان “الگوی مدارای اجتماعی مردم آن زمان” یاد می‌کنند. فارغ از این‌که بخواهیم به این مسایل بپردازیم؛ مانند برخی عکس‌های دیگر فقط به بررسی صحت آن پرداخته و پس از مشورت با افراد مختلف و کسب آرا و نظرات دوستانمان در صفحه اینستاگرام قم‌شناسی به طور خلاصه استدلال خود را مربوط به اینکه نه تنها این عکس متعلق به قم نبوده بلکه در کل عکسی جعلی و دستکاری شده است بیان می‌شود:
۱- فردی به نام آلن کلر کوربیس یافت نشده و اگر منظور آلن کلر؛ عکاس فرانسوی است (Alain Keler) باید گفت که ایشان در مقطعی از زمان اوایل انقلاب و در سال ۱۹۷۹ به ایران آمده و آن هم به خاطر ثبت وقایع آن دوران بوده است و این عکس در نمونه کارهای ایشان دیده نشده است.
۲- تمامی قمی‌ها به خوبی می‌دانند که پوشش زنان در قم به هیچ وجه مانند پوشش بانوان سمت چپ تصویر نبوده است، آن هم در آن مقطع حساس کشور یعنی سال ۱۳۵۶٫
۳- زرگری‌های قم در مرکز شهر بوده و باز هم با توجه به شرایط اجتماعی قم، هرگز چنین پوششی در خانم‌های قم و آن هم در اطراف حرم دیده نشده است.
۴- اگر نام زرگری را “سارخانیان” فرض کنیم باید گفت که این نام که به نوعی بیانگر نام ارامنه عزیز کشورمان است که چنین نامی در قم وجود نداشته است.
۵- وجود صلیب‌های موجود در ویترین زرگری به خوبی موید این مطلب است که این فروشگاه هرگز در قم نبوده است.
۶- فارغ از نوع پوشش گیاهی منعکس شده در شیشه زرگری که به درختان چنار بیشتر شبیه است، بنا بر استدلال استاد حسین مقیمی؛ این گونه وسایل روشنایی برای ویترین مغازه در قم وجود نداشته است.
۷- عزیزان دیگری چون آقای جواد پورنجاتی از پیشکسوتان ورزش قم، خانم آذرنوش، آقای هادی صبا، خانم بهناز هاشمی، خانم زینب (دانش آموخته روانشناسی)، آقای روح الله هاشمی، آقای احمد شاکری پدر برادران شاکری (باشگاه ایلیا) و همچنین جناب آقای رضوی مدیر رستوران امید واقع در خیابان صفاییه با دلایل خود، عدم ارتباط این عکس به شهر قم را اظهار داشته‌اند.
۸- از سوی دیگر خانم خاتون باقری که در زمینه کارهای کرافیکی مشغول به کار هستند ادله بسیار جالب و قابل قبولی ارائه داده‌اند که به طور کل صحت این عکس را زیر سوال می‌برد که از جمله این دلایل می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

– تصاویر دو بانوی سمت چپ به طور کامل برش خورده و بر روی این تصویر قرار داده شده است.
– طرز ایستادن دو بانوی سمت راست غیر طبیعی است و سایه آنها بر ویترین زرگری کاملاً کرافیکی است.
– اندازه‌های دو بانوی سمت چپ تغییر کرده است و هیچ سایه‌ای از آن‌ها بر روی شیشه نیفتاده است.
– تصویر بانوان سمت راست عیناً برش خورده و با کمی تغییر رنگ بر روی تصویر شیشه قرار داده شده است.
– فارغ از اینکه عکاس به طور آزادانه عکس گرفته باشد، سایه ایشان بر روی تصویر ویترین نیست.
– و دلایل فنی دیگر …

تصویری جعلی که به سال ۱۳۵۶ قم نسبت داده می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.