احداث بیمارستان فاطمی ــ سهامیه

بیمارستان فاطمی توسط آقای حاج سید محمد فاطمی قمی و به مشاورت حاج فهیم التجار قرار شد ساخته شود. پس از بررسی‌های لازم، زمينی به مساحت ده‌هزار متربه مبلغ ۹۰۰ تومان رايج از حاج عيسی خان بيگدلی خريداری گرديد. نقشه‌ بيمارستان را مهندس «اسپاسوسکی» روسی از طرف جمعيت شير و خورشيد (ترسيم) و ارائه داد و مرحومان استاد مهدی و عليرضا قمی کار عمليات بيمارستان را تحت نظر پدرم، آغاز کردند تا آنکه بيمارستان در ۱۵ شعبان ۱۳۵۴ قمری/ ۱۳۱۵ شمسی آماده‌ بهره‌برداری گرديد.

کلنگ بنای بیمارستان فاطمی در فروردين ماه ۱۳۱۰ شمسی توسط آيت‌الله حاج شيخ‌عبدالکريم حائری یزدی زده شد و بنای ساختمان تا سال ۱۳۱۵ شمسی به طول انجاميده و بيمارستان مزبور در همان تاريخ با جشن مفصلی که از طرف محمود جم رئيس الوزراء و با حضور جمع کثيری از محترمان شهر بر پا شده بود، مفتوح و گشايش يافت. بيمارستان از آن تاريخ به نخست وزير وقت تحويل گرديد تا جزو مؤسسات درمانی دولت قرار گيرد.

تشکيلات داخلی بيمارستان شامل: مطب عمومی جراحی، مطب عمومی امراض داخلی، شعبه قابلگی، پست پزشک کشيک، دواخانه مخصوص برای مریض های فقير و بی‌بضاعت و مداوای مریض هایی که در بيمارستان بستری و تحت معالجه قرار‌ می‌گيرند. بيمارستان فاطمی دارای ۳۰ تختخواب مجانی بوده که مخصوص مریض های فقير و بی‌بضاعت بود. اولين روسای بيمارستان به ترتيب عبارت بودند از: دکتر صمدی، دکتر سالاری و دکتر سيد محمود طباطبايی مدرسی يزدی.

افزون برآن در زمانی که ساختمان بيمارستان فاطمی مراحل تکميلی خود را می‌گذراند حاج ميرزا يحيی خان احتشامی که ناظر و وصی مرحوم جعفرقلی خان سهام الدوله بود به قم آمد و به حضور حاج‌شيخ‌عبدالکريم حائری رسيد، به ايشان اظهار داشت که «سهام‌الدوله» يک ثلث از ملک چاله ترخان شهرری را برای خيرات معين کرده است حضرت عالی چه دستور می‌فرماييد؟ حضرت آيت‌الله ساختن بيمارستان ديگری را پيشنهاد کرد از اين رو در جنب بيمارستان فاطمی، از حاج عيسی خان بيگدلی، قطعه‌ زمينی به مساحت ۶۰۰۰ متر به مبلغ ۷۰۰ تومان خريداری و ساختمان بيمارستان سهاميه نيز با کار عملي استادان مهدی و عليرضا قمی و زير نظر حاج فهيم التجار آغاز گرديد. اين بيمارستان ۱۲ تخت داشت، خصوصی ‌بوده و رياست آن نيز به عهده‌ی دکتر محمود مدرسی بوده است.

دکتر سيد مصطفی محقق داماد نواده‌ی دختری آيت‌الله حائری با استفاده از يافته‌های خانوادگی خود، درباره‌ی چگونگی تأسيس بيمارستان سهاميه قم گفته‌اند: مادرم می گفت در حدود سال ۱۳۱۳ شمسی در قم سيل عظيمی آمده و خانه‌هايی را ويران کرده بود مردم زيادی بيمار شده و بيمارستانی در شهر قم وجود نداشت. پدرشان، مرحوم حاج شيخ‌ عبدالکريم، منزلی در مبارک آباد قم تهيه کرده و در حد امکان تخت‌های زيادی در آن جا گذاشته بودند و دکتر مدرسی طباطبايی را مسئول آن جا قرار داده و مريض‌ها را بستری می‌نمودند و خودشان روزها به عيادت آنها مي‌رفتند. سال بعد از ثلث مرحوم سهام‌الدوله که ايشان يعنی مرحوم حائری وصی يا ناظر او بودند، بيمارستانی در قم ساختند، که به نام بیمارستان سهامیه معروف شد.

لازم به ذکر است که بیمارستان فاطمی که با مشقات فراوان بنا گردیده بود، در دهه شصت درعملیات تعریض خیابان معلم و احداث میدان روح‌الله، به کلی تخریب شد.

منبع: وبلاگ حاج سید علی فهیم التجار

اشتراک گذاری:

به اشتراک گذاری بر روی print
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)