امامزاده جعفر غریب
امامزاده جعفر غریب

امامزاده جعفر غریب

مرحوم ناصرالشریعه می نویسد: احتمالاً جعفر بن علی بن حمزه بن احمد بن محمد بن اسماعیل بن محمد بن عبدالله الباهر بن امام زین العابدین (علیه السلام) باشد.
ولی آنچه مسلم این است که وی از سادات موسوی نبوده و فرزند زیدالنار نمی باشد؛ زیرا ابوعبدالله جعفر بن زیدالنار در سیرجان بوده و نسل او نیز در آن منطقه از شرفا و نقبا بوده اند (الشجره المبارکه: 100، الفخری: 21، الأصیلی: 181).
لازم است كه گفته شود به اين اسم در قم و اطراف آن سه امامزاده مدفون مي باشند كه عبارتند از:
1ـ بقعه امامزاده جمال واقع در خيابان اراك اول اتوبان كمربندي شهر كه به جهت توسعه و گسترش شهر قم جزء امامزادگان مدفون در داخل شهر محسوب مي گردد.
2ـ بقعه امامزاده جمال؛ معروف به (جمال زينب) يا (شاه جمال غريب) كه در جاده كاشان جنب قبرستان بقيع واقع است.

3ـ بقعه امامزاده جمال؛ واقع در خارج دهكده لنجرود (لنگرود) سه فرسنگي شهر سر راه كاشان. پس معلوم گرديد كه سه بقعه به يك اسم در داخل شهر و اطراف اين استان موجود مي باشد و از طرفي هم فقط ورود يك (جمال) در كتاب تاريخ قم تصريح شده كه به ناچار براي تعيين مدفونين در اين بقاع سه‌گانه احتمالاتي از طرف علماء انساب و مورخين داده شده كه از قرار زير مي باشد:
در كتاب انوارالمشعشعين پس از نقل ورود حسين بن علي بن محمد ديباج به قم و ذكر احفاد وي مي نگارد كه در قم بقعه و مزاري است مشهور به شاهزاده جمال و ظاهراً در همان بقعه نوه همين امامزاده حسين به نام محمد جمال بن جعفر بن حسين بن علي بن محمد ديباج بن امام جعفر الصادق (علیه السلام) مدفون باشد. مرحوم ناصر الشريعه در كتاب خود مي نويسد: «بقعه امامزاده شاه جمال در جاده اي كه به سمت سلطان آباد عراق (اراك) مي رود واقع است و قريب يك فرسخ تا شهر مسافت دارد، بقعه و گنبدي محقر و چند ايوان دارد. گويند از اولاد موسي بن جعفر (علیه السلام) و احتمالي كه در حق شاه جمال غريب داده شده در حق اين امامزاده داده مي شود».

مرحوم عباس فيض ابتدا در كتاب انجم فروزان چنين فرموده كه: «ناگفته نماند در قسمت شرقي و يك فرسنگي خارج شهر قم (نزديكي مسجد جمكران) بقعه و مزاري است كه به شاهزاده جعفر غريب معروف و داراي بقعه و گنبد و صحني قديمي و در نزديكي آن بقعه هم، امامزاده ديگري است بنام شاهزاده جمال كه اگر گفته شود آن دو مزار يكي از جعفر بن حسين و ديگري از فرزند او محمد جمال است اقرب به صواب و انسب خواهد بود». همچنين وي در كتاب ديگرش مي فرمايد: «مدفون در بقعه لنگرود، به عقيده نگارنده (عباس فيض) شاهزاده محمد جمال بن جعفر بن حسين بن علي بن محمد ديباج بن امام جعفرالصادق (علیه السلام) است كه زياده با حشمت و ثروت بود و چون صاحب مواشي و شتران بسيار شد او را جمال به تشديد ميم مي خواندند كه به اين نام هم شهرت يافت». پس با نقل اقوال فوق معلوم گرديد كه مرحوم عباس فيض برخلاف عقيده ناصر الشريعه و صاحب انوارالمشعشعين اصلاً مدفون بودن جناب امامزاده محمد جمال را در اين بقعه مورد بحث قائل نمي باشد و محمد جمال بن جعفر را هم در بقعه لنگرود مدفون دانسته و سرانجام درباره مدفون در بقعه جاده اراك كه مورد بحث است مي فرمايد كه «در اين بقعه به شهادت نام و لقب يكي از شرفاء قم سيد ابوالمعالي محمد جمال الدين نقيب سادات قم و آوه در قرن هشتم مدفون است؛ چون كه لقب جمال الدين از القاب موضوعه قرون وسطي است كه در قرون اوليه به اين نام برخورد نمي نمائيم و از اينكه قبر وي مزار و داراي قبه و بارگاه شده است استفاده مي گردد كه نامبرده از سادات جليل القدر بوده است». به هر حال مدفون در اين بقعه همچنانكه در سر درب مدخل به صحن هم نوشته شده امامزاده محمد جمال الدين از احفاد امام موسي الكاظم (علیه السلام) مي باشد و نسب وي حتي الان معلوم نيست و بنا به قول مرحوم فيض اگر صاحب اين بقعه در قرن هشتم رحلت فرموده ظاهراً نسب وي با پانزده واسطه به امام جعفرالصادق (علیه السلام) بر خواهد گشت؛ ولي عقيده نگارنده اين كتاب چنين است كه چون ورود احفاد امام سجاد (علیه السلام) در قم در اكثر كتب تاريخي و انساب ثبت شده و اكثر قبور و مشاهد متبركه موجوده در قم هم منسوب به اولاد و احفاد آن حضرت مي باشد و با تصريح مؤلف كتاب سراج الانساب در صفحه 165 مبني بر وفات دو تن از احفاد امام سجاد (علیه السلام) از نسل شاه جمال الدين محمد و با تأیيد مرحوم فيض مبني بر مدفون بودن در اين بقعه سيد جليل القدر شاهزاده جمال الدين محمد بن علي بن محمد بن محمد بن حسن بن زيد بن داعي بن مهدي بن اسماعيل بن حسن بن محمد بن نجم بن حسين بن علي بن حسن بن حسين بن حسن الافطس بن علي الاصغر بن امام زين العابدين (علیه السلام) باشد.
منبع: www.emamzadegan.ir

اشتراک گذاری:

به اشتراک گذاری بر روی print
به اشتراک گذاری بر روی email
به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی telegram
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه

عضویت در خبرنامه

آخرین پست ها و مقالات را در ایمیل خود دریافت کنید

ما قول می دهیم که اسپم ارسال نشود :)